Suomalainen peliteollisuus ja mobiilipelit Pelit-lehdessä vuosina 1992–2014

Kirjoittajat

  • Joni-Tatu Rannanpiha Tampereen yliopisto
  • Heikki Tyni Tampereen yliopisto
  • Olli Sotamaa Tampereen yliopisto

Avainsanat:

suomalainen peliteollisuus, mobiilipelit, Pelit-lehti, pelijournalismi, aikakauslehdet

Abstrakti

Artikkeli tarkastelee, miten suomalaisia digitaalisia pelejä, pelinkehittäjiä ja peliyrityksiä on käsitelty Pelit-lehdessä vuosina 1992–2014. Selvitämme, millaisena kotimainen peliteollisuus on esitetty ja ketkä ovat päässeet ääneen. Kiinnitämme erityistä huomiota mobiilipelien käsittelyssä tapahtuneisiin muutoksiin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tarkastelujakson aikana suomalaisia pelejä koskevien juttujen määrä on tasaisesti kasvanut. Mobiilipelien osuus tässä kirjoittelussa on myös kasvanut 2000-luvun alusta lähtien ja eritoten 2010-luvulla. Pelit-lehden suhde mobiilipeleihin on kuitenkin ristiriitainen, ja neuvottelu mobiilipelien ja "oikeiden" pelien välillä on tämän määrittelykamppailun keskeinen jännite.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2021-12-15

Viittaaminen

Rannanpiha, J.-T., Tyni, H., & Sotamaa, O. (2021). Suomalainen peliteollisuus ja mobiilipelit Pelit-lehdessä vuosina 1992–2014. Pelitutkimuksen Vuosikirja, 4–29. Noudettu osoitteesta https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/109088