Eroottinen retropelifanitaide keholeikkinä
DOI:
https://doi.org/10.63388/pv.161532Avainsanat:
fanituotanto, fanitaide, erotiikka, sukupuoli, visuaalinen kulttuuri, seksuaalinen leikkiAbstrakti
Tässä tutkimuksessa tarkastelen eroottista fanitaidetta, joka pohjautuu 1990-luvun videopeleihin Crash Bandicoot (1996), Sonic the Hedgehog (1991) ja Spyro the Dragon (1998). Lisäksi mukana on edellisellä vuosikymmenellä julkaistu, mutta 1990-luvulla yhtä lailla vaikuttanut Super Mario (1985). Analyysi fanien tuottamasta kuvamateriaalia asemoituu fanikulttuurien tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen. Käsittelen fanitaiteen tekemistä ja vastaanottoa leikkikulttuurina, jossa kehot toimivat paitsi leikin kohteina, myös välineinä ja vastaanottajina. Tutkimus tuo keskusteluun käsitteen keholeikki, jolla tuon näkyväksi leikkimisen kehollista ulottuvuutta.
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2025 Onerva Puhakka

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.