Digitaalisen oppimispelin uusiokäyttö aikuisille suomen kielen oppijoille

Yhdessä opettajien kanssa suunnittelemaan kohderyhmäkohtaista Lukukuplaa

Kirjoittajat

DOI:

https://doi.org/10.63388/pv.163593

Avainsanat:

oppimispeli, aikuinen suomenoppija, lukutaito, osallistava suunnittelu

Abstrakti

Tämä katsaus perustuu väitöskirjatutkimukseeni, jossa tutkin aikuisten toisen kielen ja luku- ja kirjoitustaidon oppijoiden teknologia-avusteista oppimista ja oppimispelien hyödyntämistä aikuisten lukutaito-opetuksessa. Esittelen tässä katsauksessa osallistavan suunnittelun tapaustutkimusta ja sen tuloksia. Tapaustutkimuksessa aikuisten suomenoppijoiden opettajat testasivat lapsille suunnattua digitaalista Lukukupla-oppimispeliä ja arvioivat sen soveltuvuutta aikuisille oppijoille, joilla on rajallinen lukutaito ja koulutustausta. Tämän katsauksen tarkoituksena on pohtia aikuisille maahanmuuttaneille lukutaito-oppijoille tarkoitettujen digitaalisten oppimispelien kohderyhmäkohtaista suunnittelua ja kehittämistä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-12-19

Numero

Osasto

Katsaukset

Viittaaminen

Malessa, Eva. 2025. “Digitaalisen Oppimispelin uusiokäyttö Aikuisille Suomen Kielen Oppijoille: Yhdessä Opettajien Kanssa Suunnittelemaan kohderyhmäkohtaista Lukukuplaa”. Pelitutkimuksen Vuosikirja, December, 102–116. https://doi.org/10.63388/pv.163593.