Virtuaalitodellisuuteen perustuvan puhesimulaatiopelin suunnitteluprosessi ja toteutus
Uusia ulottuvuuksia suomen ja ruotsin kielen oppimiseen korkeakoulussa
DOI:
https://doi.org/10.63388/pv.173195Avainsanat:
kielenoppiminen, korkeakoulu, VirtuaalitodellisuusAbstrakti
Katsaus esittelee korkeakouluopiskelijoille suunnatun VR-puhesimulaatiopelin nimeltä Mökki- ja saunapeli, joka kehitettiin Lapin ammattikorkeakoulun, Uppsalan ja Tukholman yliopistojen yhteistyönä Nordplus-rahoituksella (2023–2024). Pelissä opiskelija harjoittelee suomen ja ruotsin puhumista autenttisissa vuorovaikutustilanteissa, kuten tien neuvomisessa, työnhaussa ja hyvinvoinnista keskustelussa. Peli hyödyntää puheentunnistusta, metahuman-hahmoja ja immersiivistä mökkiympäristöä, jotka tukevat suullista viestintää ja toistoharjoittelua. Testitulosten perusteella pelioppiminen lisäsi opiskelijoiden sanavarastoa, ääntämistä ja itsevarmuutta. Pelin todettiin tarjoavan turvallisen ja motivoivan tavan harjoitella kieltä sekä täydentävän luokkaopetusta inklusiivisesti ja pedagogisesti mielekkäällä tavalla.
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2025 Riikka Ilona Partanen, Riitta-Liisa Valijärvi, Heidi Grönstrand, Pia Rajaniemi, Jere Jalonen

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.