Virtuaalitodellisuuteen perustuvan puhesimulaatiopelin suunnitteluprosessi ja toteutus

Uusia ulottuvuuksia suomen ja ruotsin kielen oppimiseen korkeakoulussa

Kirjoittajat

  • Riikka Ilona Partanen
  • Riitta-Liisa Valijärvi
  • Heidi Grönstrand
  • Pia Rajaniemi
  • Jere Jalonen

DOI:

https://doi.org/10.63388/pv.173195

Avainsanat:

kielenoppiminen, korkeakoulu, Virtuaalitodellisuus

Abstrakti

Katsaus esittelee korkeakouluopiskelijoille suunnatun VR-puhesimulaatiopelin nimeltä Mökki- ja saunapeli, joka kehitettiin Lapin ammattikorkeakoulun, Uppsalan ja Tukholman yliopistojen yhteistyönä Nordplus-rahoituksella (2023–2024). Pelissä opiskelija harjoittelee suomen ja ruotsin puhumista autenttisissa vuorovaikutustilanteissa, kuten tien neuvomisessa, työnhaussa ja hyvinvoinnista keskustelussa. Peli hyödyntää puheentunnistusta, metahuman-hahmoja ja immersiivistä mökkiympäristöä, jotka tukevat suullista viestintää ja toistoharjoittelua. Testitulosten perusteella pelioppiminen lisäsi opiskelijoiden sanavarastoa, ääntämistä ja itsevarmuutta. Pelin todettiin tarjoavan turvallisen ja motivoivan tavan harjoitella kieltä sekä täydentävän luokkaopetusta inklusiivisesti ja pedagogisesti mielekkäällä tavalla.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-12-19

Numero

Osasto

Katsaukset

Viittaaminen

Partanen, Riikka Ilona, Riitta-Liisa Valijärvi, Heidi Grönstrand, Pia Rajaniemi, and Jere Jalonen. 2025. “Virtuaalitodellisuuteen Perustuvan Puhesimulaatiopelin Suunnitteluprosessi Ja Toteutus: Uusia Ulottuvuuksia Suomen Ja Ruotsin Kielen Oppimiseen Korkeakoulussa ”. Pelitutkimuksen Vuosikirja, December, 85–101. https://doi.org/10.63388/pv.173195.