https://pelitutkimus.journal.fi/issue/feedPelitutkimuksen vuosikirja2024-12-19T14:59:14+02:00Jonne Arjorantajonne.arjoranta@jyu.fiOpen Journal Systems<p>Pelitutkimuksen vuosikirja on vertaisarvioitu, avoin tiedejulkaisu. Pelitutkimus on sekä monitieteinen tutkimusala että nuori akateeminen oppiaine, jonka parissa toimivien tutkijoiden huomion keskiössä on digitaalisten pelien erityisluonne. Pelien ja pelaamisen moniulotteisuus tulee esiin tarkasteltaessa niitä esimerkiksi taiteellisina, teknisinä, sosiaalisina, kulttuurisina tai taloudellisina ilmiöinä, mitkä ovat myös esimerkkejä pelitutkimuksen vuosikirjan sisältämistä näkökulmista.</p>https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/145359Commodoren varjossa2024-06-13T15:49:30+03:00Markku ReunanenTapani JoelssonPetri Saarikoski<p class="abstract-fi">Monenkirjavat kotitietokoneet olivat 1980-luvun suosituimpia digitaalisia pelilaitteita. Keskenään yhteensopimattomia malleja oli markkinoilla kymmeniä erilaisia, eivätkä useimmat niistä selvinneet pitkään kilpailun puristuksessa. Suomessa Commodoren kotimikrot saavuttivat vankan jalansijan pelaajien suosikkikoneina, mutta niiden varjossa pelattiin myös Spectrumeilla, MSX-tietokoneilla, Amstradeilla ja vielä niitäkin harvinaisemmilla laitteilla. Tässä artikkelissa käsitellään marginaalikoneilla pelaamista pohjautuen monimuotoiseen lähdemateriaaliin: tietokone- ja kerholehtiin, lehtien lukijakirjeisiin sekä kesällä 2022 järjestetyn kyselyn vastauksiin. Tuloksissa korostuvat lehdistön näennäisen neutraali asenne, harvinaisten koneiden käyttäjien ratkaisut kaupallisen tuen puuttuessa sekä se, kuinka kokonaisvaltaista laitteiden marginaalisuus oli.</p>2024-12-19T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Markku Reunanen, Tapani Joelsson, Petri Saarikoskihttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/142959Lajimurroksia ja ihmiskohtaloita2024-10-01T11:45:14+03:00Jerkko Holmi<p class="abstract-fi">Urheiluvideopelit poikkeavat monella tapaa muista videopeleistä ja pelisarjoista. Luonteenomaista urheilupelisarjoille on ilmestyminen suhteellisen säännöllisesti ja pyrkimys jäljitellä esittämäänsä urheilulajia tai ainakin sen populaaria televisiomaista esitystapaa mahdollisimman tarkasti. Muista videopelikategorioista poiketen urheiluvideopelejä on lisensoitu ja myyty liittämällä pelin nimen yhteyteen todellisen henkilön nimi. Tässä artikkelissa tarkastelen pitkäikäisten videopelisarjojen, kuten <em>Madden NFL</em> ja <em>Tiger Woods PGA Tour</em>, kautta henkilön nimellä lisensoitujen pelien kategoriaa ja niitä yhdistäviä tekijöitä sekä pohdin pelien ja nimihahmojen elinkaareen vaikuttavia tekijöitä. Artikkelissani nostan esille urheilulajien ja pelien nimissä esiintyneiden henkilöiden kautta ilmeneviä ilmiöitä mestaruuksista kuolemaan saakka.</p>2024-12-19T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Jerkko Holmihttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/148518Pajatsosta pöytätennikseen. Sotienvälisen Suomen pelit ja pelikulttuuri2024-10-09T00:58:36+03:00Tanja Välisalo2024-12-19T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Tanja Välisalohttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/143118Tarinallistaminen ja roolit tukevat oppilaiden koulukokemusta sekä työelämätaitojen kehittymistä2024-02-08T11:48:07+02:00Isabella Aura2024-12-19T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Isabella Aurahttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/148466Ikiliikkuva leikki 2024-10-07T11:55:35+03:00Katriina Heljakka2024-12-19T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Katriina Heljakkahttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/152369Pelimuotoisten digitaalisten mielenterveysinterventioiden käyttäjäkeskeinen suunnittelu2024-11-25T16:54:10+02:00Lauri Lukka2024-12-19T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Lauri Lukkahttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/148796Johdanto2024-10-16T11:45:33+03:00Jonne ArjorantaPauliina BalzarJani KinnunenLilli SihvonenHeidi RautalahtiTanja Välisalo2024-12-19T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Jonne Arjoranta, Pauliina Balzar, Jani Kinnunen, Lilli Sihvonen, Heidi Rautalahti, Tanja Välisalo