https://pelitutkimus.journal.fi/issue/feedPelitutkimuksen vuosikirja2023-12-08T13:08:31+02:00Jonne Arjorantajonne.arjoranta@jyu.fiOpen Journal Systems<p>Pelitutkimuksen vuosikirja on vertaisarvioitu, avoin tiedejulkaisu. Pelitutkimus on sekä monitieteinen tutkimusala että nuori akateeminen oppiaine, jonka parissa toimivien tutkijoiden huomion keskiössä on digitaalisten pelien erityisluonne. Pelien ja pelaamisen moniulotteisuus tulee esiin tarkasteltaessa niitä esimerkiksi taiteellisina, teknisinä, sosiaalisina, kulttuurisina tai taloudellisina ilmiöinä, mitkä ovat myös esimerkkejä pelitutkimuksen vuosikirjan sisältämistä näkökulmista.</p>https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/130474Iloisesta noususta syvään katumukseen2023-05-30T15:04:27+03:00Tero Kerttula<p>Pohdin tässä katsauksessa alkoholin ja alkoholiongelmien esittämistä peleissä muutaman viime vuosikymmenen aikana. Käsittelyssä on eri peleistä yhteensä 30 pelihahmoa, jotka ovat peleissään sivuhahmoja, eivätkä varsinaisia pelattavia päähahmoja. Katsauksen tarkoituksena onkin itse päihtymystilan simuloimisen sijasta tuoda esille se, millaisia tarinoita päihteidenkäytöstä peleissä on kerrottu ja voidaan kertoa. Pelit edustavat myös niin sanottuja viihdepelejä, joten en käsittele katsauksessani opetustarkoitukseen kehitettyjä pelejä. Tällä tavoin pohdin sitä, esiintyykö tarinoissa alkoholiin liittyvää valistusta vai kulkevatko hahmojen alkoholiongelmat saumattomammin tarinan ohessa.</p>2023-12-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Tero Kerttulahttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/131022Suomenruotsalainen e-urheilu – mitä se on?2023-06-13T12:56:20+03:00Matilda StåhlFredrik Rusk<div class="page" title="Page 81"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p><span style="font-size: 12.000000pt; font-family: 'Palatino';">E-urheilu on globaali ilmiö, mutta toisaalta yksittäiset e-urheilukulttuurit ja -ekosysteemit sijoittuvat aina tiettyyn viitekehykseen. Tässä tekstissä käsittelemme kuinka e-urheilua toteutetaan tietyssä ryhmässä: Suomen ruotsinkielisessä vähemmistössä. Ruotsi on toinen Suomen virallisista kielistä ja molemmat kirjoittajat kuuluvat ruotsinkieliseen kielivähemmistöön. Teksti pohjautuu ruotsinkieliseen, helmikuussa 2023 järjestettyyn verkkotapahtumaan, joka koostui 'verkkolaneista', keskusteluohjelmasta ja useista turnauksista. Aineisto koostuu tapahtumasta tehdyistä ruututallenteista, muistiinpanoistamme, sekä kahden tapahtumajärjestäjän haastattelusta. Työmme keskiössä on pohdinta siitä, kuinka e-urheilua toteutetaan ruotsinkielisessä kielivähemmistössä ja miltä 'suomenruotsalainen e-urheilu' voisi näyttää.</span></p> </div> </div> </div>2023-12-21T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Matilda Ståhl, Fredrik Ruskhttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/141690Finlandssvensk esport – vad är det?2023-12-04T12:11:25+02:00Matilda StåhlFredrik Rusk<div class="page" title="Page 88"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p><span style="font-size: 12.000000pt; font-family: 'Palatino';">Esport är ett globalt fenomen samtidigt som esportskulturer och -ekosystem i praktiken oftast är förankrade i en specifik kontext. Här diskuterar vi hur esport görs inom en väldigt specifik grupp: den svenskspråkiga minoriteten i Finland. Svenska utgör ett av två officiella språk i Finland och är en språklig minoritetsgrupp vi textförfattare själva tillhör. Diskussionen baseras på ett online evenemang som ordnades i februari 2023 på svenska och där ingick ett ’online LAN-party’, en live talkshow samt varierande turneringar. Materialet består av skärminspelningar av delar av evenemanget, våra fältanteckningar samt en intervju med två av evenemangets producenter. Vårt fokus ligger på att diskutera hur esport görs i svenskfinland och vad som kunde tänkas känneteckna ’finlandssvensk esport’. </span></p> </div> </div> </div>2023-12-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Fredrik Rusk, Matilda Ståhlhttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/136259Suomalaisissa yliopistoissa julkaistut peliaiheiset väitöskirjat2023-09-04T15:11:42+03:00Olli Sotamaa<p>Tämä katsaus käsittelee suomalaisia pelitutkimukseen liittyviä väitöskirjoja. Sen tärkein sisältö on suomalaisten pelejä koskevien väitöskirjojen listaus, joka on sijoitettu tekstin loppuun (liite 1). Listaan on kerätty suomalaisissa korkeakouluissa tehdyt opinnäytetyöt.</p>2023-12-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Olli Sotamaahttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/138107Mieltymykset, tunteet ja näönvarainen tarkkaavuus ensimmäisen persoonan ammuntapelien pelikokemuksessa2023-10-23T17:40:37+03:00Suvi Holm2023-12-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Suvi Holmhttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/136358Digitaalinen pelaaminen ja metapeliaktiviteetit tarjoavat mahdollisuuksia informaaliin oppimiseen2023-09-08T14:19:50+03:00Juho Kahila2023-12-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Juho Kahilahttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/137140Tuotettua kiintymystä2023-09-24T10:53:57+03:00Johannes Koski2023-12-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Johannes Koskihttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/138095Verkkomoninpelien monet maailmat ja elämät pääomien näkökulmasta2023-10-23T05:41:38+03:00Henry Korkeila2023-12-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Henry Korkeilahttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/138168Antiikin arpapelit2023-10-25T22:13:43+03:00Reko Tikka2023-12-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Reko Tikkahttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/131313Fiktiivisiin hahmoihin kiinnittyminen transmediassa2023-06-27T13:51:35+03:00Tanja Välisalo2023-12-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Tanja Välisalohttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/129786Lasten ja nuorten pelaaminen on monipuolista ja sukupuolittunutta2023-09-12T20:12:00+03:00Kalle LaaksoMikko MeriläinenRiikka AuravaJaakko Stenros<p>Tämä artikkeli tarkastelee, miten lapset ja nuoret pelaavat digitaalisia pelejä, miten pelikulttuureihin osallistuminen rakentuu, ja kuinka sukupuoli ja ikä vaikuttavat näihin. Vuosittain 2019–2022 kahdelta helsinkiläiseltä ikäkohortilta kerätty pitkittäisaineisto antaa laajan kuvan 11–16-vuotiaiden koululaisten pelikulttuurisesta osallistumisesta. Lähes kaikki vastaajat pelasivat ainakin joskus ja suuri osa päivittäin. Pelaamisessa tapahtuu muutoksia vastaajien iän myötä; pelaamisen motiivit, sosiaalisuus ja pelaamisen määrä ovat keskeisesti sukupuolittuneita ilmiöitä. Tyttöjen pelaaminen vähenee selkeästi yläkoulun aikana ja sosiaalisen pelaamisen välttely on yleistä jo nuorena. Pelien striimaaminen on keskeinen pelikulttuuriosallistumisen portti. Tutkimuksemme kohdistuu nivelvaiheisiin, joissa siirrytään lapsuudesta nuoruuteen ja alakoulusta yläkouluun ja edelleen toisen asteen opintoihin.</p>2023-12-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Kalle Laakso, Mikko Meriläinen, Riikka Aurava, Jaakko Stenroshttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/129265Kohti saamelaisten suvereenien digitaalisten pelien tutkimusta2023-09-28T14:33:04+03:00Outi LaitiTuomas Harviainen<p>Artikkelin tarkoituksena on pohtia, miten dekoloniaalisia tutkimusmenetelmiä voidaan soveltaa digitaalisten alkuperäiskansapelien tutkimuksessa. Hyödynnämme dekoloniaalista tarinatyön menetelmää ja pohdimme, millä tavoin saamelaisia pelejä voidaan tutkia osana sitä tietokäsitystä, jossa ne ovat syntyneet. Menetelmällisen pohdinnan kautta rakennetaan kolmivaiheinen tarinatyön spiraali, jonka keskiössä on kolmen saamelaisen pelinkehittäjän keskustelu. Aineiston tulkinta nojaa tutkijoiden vuoropuheluun, josta tarinatyön spiraali laajenee yleiseksi keskusteluksi. Tuloksena esitetään tarinatyön spiraalin menetelmällä luotu yhteinen tarina analyyseineen sekä eettinen pohdinta. Tarinatyön spiraalimalli on hyödynnettävissä alkuperäiskansapelien tutkimuksessa sekä valtapositioiden tarkastelussa. Herättelemme myös pohtimaan lähtökohtia, joista alkuperäiskansojen digitaalisia pelejä tarkastellaan.</p>2023-12-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Outi Laiti, J. Tuomas Harviainenhttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/136713Playing Software2023-09-15T11:32:59+03:00Juho KarvinenTapio SantalaVille Susi<p>Sicart, Miguel. 2023. <em>Playing Software: Homo Ludens in Computational Culture</em>. Cambridge, MA: The MIT Press.</p>2023-12-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Juho Karvinen, Tapio Santala, Ville Susihttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/137680Pelien filosofia2023-10-02T19:41:19+03:00Paavo Kässi<p>Nguyen, C. Thi. 2023. <em>Pelien filosofia – Toimijuus taiteena</em>. Suomentanut Tapani Kilpeläinen. Tampere: niin & näin / Eurooppalaisen filosofian seura ry.</p>2023-12-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Paavo Kässihttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/136842Arcade Britannia2023-09-18T15:05:33+03:00Jaakko Suominen<p>Meades, Alan. 2022. <em>Arcade Britannia – A Social History of the British Amusement Arcade</em>. Cambridge, MA: MIT Press.</p>2023-12-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Jaakko Suominenhttps://pelitutkimus.journal.fi/article/view/141820Johdanto2023-12-07T14:22:38+02:00Jonne ArjorantaUsva FrimanRaine KoskimaaFrans MäyräOlli SotamaaJaakko SuominenTanja Välisalo2023-12-14T00:00:00+02:00Copyright (c) 2023 Jonne Arjoranta