Pelitutkimuksen vuosikirja https://pelitutkimus.journal.fi/ <p>Pelitutkimuksen vuosikirja on vertaisarvioitu, avoin tiedejulkaisu. Pelitutkimus on sekä monitieteinen tutkimusala että nuori akateeminen oppiaine, jonka parissa toimivien tutkijoiden huomion keskiössä on digitaalisten pelien erityisluonne. Pelien ja pelaamisen moniulotteisuus tulee esiin tarkasteltaessa niitä esimerkiksi taiteellisina, teknisinä, sosiaalisina, kulttuurisina tai taloudellisina ilmiöinä, mitkä ovat myös esimerkkejä pelitutkimuksen vuosikirjan sisältämistä näkökulmista.</p> fi-FI <p>Pelitutkimuksen vuosikirja toimii avoimen julkaisemisen periaatteella ja kaikki julkaisut ovat saatavilla heti julkaisun jälkeen. Pelitutkimuksen vuosikirjan tekstien tekijänoikeudet ja julkaisuoikeudet ovat kunkin artikkelin kirjoittajilla. Vuosikirjan tekstit on julkaistu <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.fi">Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen</a> -lisenssillä ja niitä saa vapaasti käyttää lisenssin sallimiin käyttötarkoituksiin. Mahdollisesta kaupallisesta uudelleenjulkaisusta tulee aina sopia kunkin artikkelin kirjoittajan kanssa.</p> jonne.arjoranta@jyu.fi (Jonne Arjoranta) jonne.arjoranta@jyu.fi (Jonne Arjoranta) ke, 15 joulu 2021 12:12:07 +0200 OJS 3.2.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Johdanto https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/112193 Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen, Tanja Välisalo Copyright (c) 2021 Jonne Arjoranta https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/112193 ke, 15 joulu 2021 00:00:00 +0200 Pelataanko babkaa? https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/107854 <p>Tämä katsaus käsittelee Turusta arkeologisilta kaivauksilta löydettyjä naudanluusta valmistettuja keskiaikaisia pelinappuloita. Samankaltaisesta pelistä nimeltä babka on taltioitu muistitietoja 1900-luvulla Karjalasta, ja pelityyppi on ollut tunnettu Länsi-Euroopassa ainakin keskiajalta alkaen. Tutkimuksen kohteena oli 32 naudan työstettyä sormiluuta, joita on tasoitettu, täytetty metallilla tai kuvioitu. Yhden nappulan sisälle on jopa kätketty pieni metalliesine, ehkä luun heitto-ominaisuuksien muuttamiseksi tai onnea tuovaksi amuletiksi.</p> Auli Bläuer, Sonja Hukantaival, Riikka Saarinen, Maarit Hirvilammi, Tanja Ratilainen Copyright (c) 2021 Auli Bläuer, Sonja Hukantaival, Riikka Saarinen, Maarit Hirvilammi, Tanja Ratilainen https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/107854 ke, 15 joulu 2021 00:00:00 +0200 Kellarista parrasvaloihin https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/110595 <div class="page" title="Page 61"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p><span style="font-size: 12.000000pt; font-family: 'Palatino';">Tässä katsauksessa tarkastelen, kuinka striimaaminen on uusi tapa pelata pöytäroolipelejä ja kuinka yleisön läsnäolo vaikuttaa peliin. Teknisen toteutuksen ja välillisesti pelikokemukseen vaikuttavien tekijöiden lisäksi tämä katsaus tarkastelee lyhyesti pöytäroolipelejä esittävänä taiteena. Käsittelen aihetta kahden esimerkin kautta: toinen on pöytäroolipelien mainetta kasvattanut </span><span style="font-size: 12.000000pt; font-family: 'Palatino'; font-style: italic;">Critical Role</span><span style="font-size: 12.000000pt; font-family: 'Palatino';">, jossa näyttelijät ja ääninäyttelijät pelaavat </span><span style="font-size: 12.000000pt; font-family: 'Palatino'; font-style: italic;">Dungeons &amp; Dragons </span><span style="font-size: 12.000000pt; font-family: 'Palatino';">-pelin viidettä painosta, ja toinen on RollPlay-kanavan sarja </span><span style="font-size: 12.000000pt; font-family: 'Palatino'; font-style: italic;">Nebula Jazz</span><span style="font-size: 12.000000pt; font-family: 'Palatino';">, jossa Twitch-striimaajat ja Youtube-sisällöntuottajat pelaavat </span><span style="font-size: 12.000000pt; font-family: 'Palatino'; font-style: italic;">Fate Accelerated </span><span style="font-size: 12.000000pt; font-family: 'Palatino';">-peliä </span></p> </div> </div> </div> Dan Santamäki Copyright (c) 2021 Dan Santamäki https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/110595 ke, 15 joulu 2021 00:00:00 +0200 Suomalainen peliteollisuus ja mobiilipelit Pelit-lehdessä vuosina 1992–2014 https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/109088 <p>Artikkeli tarkastelee, miten suomalaisia digitaalisia pelejä, pelinkehittäjiä ja peliyrityksiä on käsitelty Pelit-lehdessä vuosina 1992–2014. Selvitämme, millaisena kotimainen peliteollisuus on esitetty ja ketkä ovat päässeet ääneen. Kiinnitämme erityistä huomiota mobiilipelien käsittelyssä tapahtuneisiin muutoksiin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tarkastelujakson aikana suomalaisia pelejä koskevien juttujen määrä on tasaisesti kasvanut. Mobiilipelien osuus tässä kirjoittelussa on myös kasvanut 2000-luvun alusta lähtien ja eritoten 2010-luvulla. Pelit-lehden suhde mobiilipeleihin on kuitenkin ristiriitainen, ja neuvottelu mobiilipelien ja "oikeiden" pelien välillä on tämän määrittelykamppailun keskeinen jännite.</p> Joni-Tatu Rannanpiha, Heikki Tyni, Olli Sotamaa Copyright (c) 2021 Joni-Tatu Rannanpiha, Heikki Tyni, Olli Sotamaa https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/109088 ke, 15 joulu 2021 00:00:00 +0200 Brexit Football Manager -peleissä https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/107901 <p>Vuoden 2016 kansanäänestyksessä Ison-Britannian kansan niukka enemmistö asettui tukemaan maan eroa Euroopan unionista. Tulokseen reagoi myös <em>Football Manager</em> -pelisarjaa tekevä Sport Interactive -pelistudio lisäämällä heti pelin 2017-versioonsa mahdollisuuden Brexitin tapahtumisesta pelissä. Brexit saattoi tapahtua peliversiossa kolmella vaihtoehtoisella tavalla: Vaihtoehtoina olivat ’kova Brexit’ ja ’pehmeä Brexit’ sekä se mahdollisuus, ettei Brexit toteudukaan. Kovan ja pehmeän Brexitin merkittävimmät erot liittyivät siihen, kuinka vaikeaksi pelaajien, joilla on EU-kansalaisuus, siirtyminen Ison-Britannian jalkapallosarjoihin muuttuisi. Brexitin lisääminen jalkapallomanagerointiin keskittyvään peliin herätti runsaasti reaktioita ja mielipiteitä. Kova Brexit koettiin Ison-Britannian jalkapallosarjojen toimintaa hankaloittavaksi ja Brexitin vaihtoehtojen lisääminen enimmäkseen kiehtovaksi.</p> Jerkko Holmi Copyright (c) 2021 Jerkko Holmi https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/107901 ke, 15 joulu 2021 00:00:00 +0200 Valmiuksia tulevaisuuden työelämään simulaatiopeli-oppimisen kautta https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/108008 <p>Työtä tehdään yhä useammin hajautuneesti digitaalisissa ympäristöissä. Etä- ja digitaalinen työ tulevat jäämään pysyväksi osaksi työelämää myös koronapandemian jälkeen. Työn digitalisoituminen on tarkoittanut teknologiaosaamisen korostumista, kun yhteisöllisen ongelmanratkaisun taitojen merkitys on kasvanut. Nykypäivän työelämässä korostuvat yhteisölliset digitaaliset taidot, joiden kehittäminen on syytä aloittaa jo ennen työelämään siirtymistä oppilaitoksissa. Samaan aikaan liiketoimintaosaamisen merkitys myös muissa kuin liike-elämän tehtävissä on korostunut. Simulaatiopeliympäristöjä on käytetty juuri kompleksisten kokonaisuuksien, kuten yritystoiminnan, kollaboratiiviseen oppimiseen. Tässä tutkimuksessa esitämme virtuaalisesti toteutetun korkeakoulukurssin ja siitä kerätyn aineiston avulla, kuinka simulaatiopelaaminen toimii nykyaikaisen työympäristön vaatiman osaamisen oppimisessa.</p> Kirsi Lainema, Timo Lainema Copyright (c) 2021 Kirsi Lainema, Timo Lainema https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/108008 ke, 15 joulu 2021 00:00:00 +0200 God of War https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/107865 <p>Essee tarkastelee vuonna 2018 julkaistun <em>God of War</em> -toimintaroolipelin teemoja. Pelin teemat liittyvät muun muassa perheeseen ja jumalten luontoon. </p> Eetu Heikkinen Copyright (c) 2021 Eetu Heikkinen https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/107865 ke, 15 joulu 2021 00:00:00 +0200 Ilmaispelit ansaitsevat arvostusta ja kriittistä tarkastelua https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/107878 Kati Alha Copyright (c) 2021 Kati Alha https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/107878 ke, 15 joulu 2021 00:00:00 +0200 Vanhat tavat tietää, uudet tavat pelata https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/109907 Outi Laiti Copyright (c) 2021 Outi Laiti https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/109907 ke, 15 joulu 2021 00:00:00 +0200 Pelien kulttuuriperintöä vaalittava harrastajien ja museoiden yhteistyössä https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/107855 Niklas Nylund Copyright (c) 2021 Niklas Nylund https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/107855 ke, 15 joulu 2021 00:00:00 +0200 Pelien joukkorahoituksen tuotantologiikka https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/112257 Heikki Tyni Copyright (c) 2021 Heikki Tyni https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/112257 ke, 15 joulu 2021 00:00:00 +0200 Ambient Play https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/112194 Hanna Järvenpää Copyright (c) 2021 Hanna Järvenpää https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/112194 ke, 15 joulu 2021 00:00:00 +0200 Videopelien historia Ranskassa https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/107870 Louis Clerc Copyright (c) 2021 Louis Clerc https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/107870 ke, 15 joulu 2021 00:00:00 +0200